frankenroel.reismee.nl

Weekend in Perth

Zaterdag 25/4

De dag begon rustig met een aangename temperatuur. Arie en Riet gingen boodschappen doen in Belmont Forum en Frank en ik hebben de foto's op het net gezet. We zijn richting Fremantle gegaan hebben daar het Memorial Monument bezocht wat ook een moot uitzicht gaf over Fremantle en de havens. Nadat we de gevangenis toren, tevens fort bezocht hadden zijn we naar het Maritiem Museum gegaan. Daar lag een onderzeeboot die ook bezocht kon worden. Vooral voor Frank begonnen de oude tijden te herleven. Voor Arie was het een uitdagen om met stok en al door alle nauwe doorgangen te komen maar dit ging goed. Het was een interessante rondleiding en ik ben blij dat ik niet op een onderzeeër gezeten heb. Ook hebben we het museum zelf bezocht en o.a. de Australia 2 gezien. Deze boot (of schip?) heeft in 1983 de America's cup gewonnen wat voor Nederlanders hetzelfde is als wereldkampioen voetbal worden. 's Avonds zijn we uit eten geweest met Jennifer, Mark Tiffany en Samuel wat heel gezellig was.

Zondag 26/6

Allereerst mee naar de kerk geweest waar we een beetje hebben geholpen met de koffie. Daarna even de korte broek etc. weer aangeschoten en zijn we naar het huis van Vahl en Irene getogen. Daat had Vahl een heerlijke lunch gemaakt (onder leiding van Irene). Nasi, spring rolls, noodles, saté du we hebben ook daarvan genoten. Onze ervaring is dat Vahl lekker kan koken maar dat is niet zo gek omdat hij dat door de week ook vaak doet. Hij werkt nu o.a. in de catering van een mijn, 1½ uur rijden van Kalgoorlie. We hebben uiteraard de traditionele familiefoto's gemaakt zodat we ook weer weten hoe iedereen heet. Verder genoten van het lekkere weer zo tussen de 20 en 30 graden en droog.

Terug naar Perth

Donderdag 23/2

Weer terug naar Perth vanuit Kalgoorlie. Tijdens het rijden kwam de temperatuur op 43 gr buiten. Gelukkig is er airconditioning aan boord. Van de trip is niet zoveel te vertellen omdat het dezelfde lange weg is. We ging Frank bij een stop een truck fotograferen en werden we gelijk uitgenodigd om de cabine te bekijken. Hij was aan het tanken, 600 l voor $ 950 en als de tanks vol zijn heeft zo'n truck 2000 l mee.NA een kleine omweg kwamen we na een trip van 8 uur weer aan bij Arie en Riet. De tafel was al bijna weer gedekt en Jennifer en Samuel kwamen gezellig mee-eten.

Vrijdag 24/4

De dag begon met een prettige lagere temperatuur. Vandaag zou die niet boven de 30 gr komen. Eerst heb ik wat geregeld voor het vervolg van de reis en een ticket naar Nieuw Zeeland geboekt. Na de koffie zijn we het openbaar vervoer van Perth gaan testen en gingen we met de bus naar Kings Park. Bij de bushalte kwam de bus al binnen de 5 minuten en na een rit van ruim een half uur kwamen we aan in Kings Park en hebben we daar rond gelopen, genoten van de uitzichten, planten, ijsjes etc. Met de bus terug naar het centrum en daar o.a. verdere inkopen gedaan voor het thuisfront. Het blijft moeilijk. Omdat er nog ruim tijd was hebben we ook de Bell Tower bezocht (‘don't touch the ropes´) maar we zijn maar niet binnen gegaan.

Helaas geen foto's wegens onderhoud aan de website

Kalgoorlietrip part 2

Woensdag 22/2

Nu gingen we alleen op stap in Kalgoorlie zonder de hulp van een ‘local'. Allereerst hebben we de Superpit tour gedaan. Met een bus ga je dan, voorzien van veiligheidsbril en een veiligheidshesje de mijn in. Voorwaarde is wel dat je dichte schoenen draagt, lange broek en lange mouwen hebt en dat bij 36 gr. Pfffffffffff. De tour was indrukwekkend. Je ziet van heel dichtbij de grote kiepwagens en de bus stopt ook bij de werkplaatsen. De bus wordt gereden door een ex-mijnwerker die ook alle regels kent en via de radio contact heeft waar hij op dat moment kan rijden. Op twee plaatsen konden we de bus uit. Ook de hebben we gigantische kogelmolens gezien waar de brokken steen verpulverd worden met stalen kogel van 7-8 kg (grote jeu de boules ballen). Van daar wordt het goud er met chemicaliën uit gehaald. Geschatte opbrengst 1 golfbal per truck van 225 ton steen.

Na afloop is Frank alvast op jacht gegaan naar souvenirs maar hier zeggen we verder niets over. Vanwege de medische achtergrond van veel familieleden zijn we op zoek gegaan naar de beroemde 'Flying Doctors' en hebben deze ook gevonden. We kregen een kleine privé rondleiding en hebben de video gezien. De serie bleek volgens de mevrouw van het museum toch redelijk ver van de werkelijkheid te staan. Verder bij Mary op de veranda gezeten en gegeten.

Morgen weer terug naar Perth en gaat de temperatuur naar 38 gr.

Kalgoorlie trip part 1

Maandag 20/2

Nadat Arie de wagen had volgetankt en voorzien van allerlei kaarten en tips zijn we om ca. 9 uur op weg getogen naar Kalgoorlie. Dank zij de trip van zaterdag zaten we gelijk op de goede weg, de Southern High Way. Omdat er toch ook minder verkeer is dan in Nederland ging het rijden ook vrij rustig. Onderweg naar Kalgoorlie komt er steeds minder verkeer maar je kan wel de pech hebben achter een ‘Road Train' terecht te komen. Zeker als deze de heuvel op moeten zakt de snelheid terug en als er dan 2 vlak achter elkaar zitten dan kan het even duren. Aangezien deze truckt ruim 36 meter lang zijn moet je dan bij het inhalen een flink stuk overbruggen. De ‘Highway' heeft niet zoveel gewone bochten maar gaat wel aardig op en neer zodat soms niet zo heel veel overzicht hebt. Onderweg nog koffie gedronken en bij ‘Southern Cross' getankt en een broodje gegeten. Helaas ook een hagedis platgereden onderweg en we hebben een kangoeroe op een verkeersbord gezien.

Om half vijf waren we in Kalgoorlie en nadat we de sleutel van het hotel hadden opgehaald zijn we naar Mary gereden. Ze was nog aan het werk maar we hebben daar lekker ons appeltje opgegeten. Alweer lekker gegeten en bijgekletst, foto's gekeken etc.

Dinsdag 21/2

Vandaag zijn we met Mary op excursie gegaan in Boulder en Kalgoorlie. We zijn begonnen met het boeken van een tour in de ‘Superpit' , de goudmijn voor woensdag. Helaas waren we bij het verkeerde kantoor maar we hebben wel de hoofdstraat van Boulder kunnen zien. Men was nog steeds bezig met de reparaties van de aardbeving van 2 jaar geleden. In de hoofdstraten zou een western film kunnen worden opgenomen. Uiteindelijk hebben we de tour geboekt in Kalgoorlie. Na de koffie zijn we naar het mijnmuseum getogen en hebben daar de goudklompen kunnen zien en ook hoe de gezinnen hier in de dertiger jaren leefden. Vanaf de oude lifttoren van de mijn hadden we een goed uitzicht over de stad.

Omdat om één uur er een ‘blast´ zou zijn we naar de ‘Superpit' getogen. Bij een ‘blast' wordt er een gedeelte van de mijn met explosieven opgeblazen waarna het puin in gigantische kiepwagens wordt geladen (laadvermogen 225 ton). Inderdaad, rond één uur een hoop geknal zoals onweer en daarna een grote stofwolk. Omdat het nogal warm werd, zo´n 34 gr, zijn we na de lunch weer naar Mary´s huis gegaan. Aan het eind van de middag hebben we het eind van de waterleiding, die uit Perth komt, opgezocht en naar Hammond Park geweest. Zo hebben we in ieder geval een levende emu gezien maar nog geen levende kangoeroe.

Met de jongens zijn we 's avonds uit eten geweest.

Zondag in Perth

Zondag 19/2

De temperatuur begint langzaam op te lopen; vandaag was het ruim 34°. Vanochtend zijn we met Arie en Riet naar de kerk geweest en zijn we begroet door een heleboel (ex) Nederlanders. Daarna zijn bij Mark en Jennifer wezen lunchen met een traditionele Angelsaksische lunch: Roast of Lamb and roast potatoes samen met nog andere lekkernijen zoals een heerlijke Zuid Afrikaanse wijn uit Stellenbosch. Uiteraard heeft Samuel al zijn ‘transformers' en ‘dinos' laten zien en Mark zijn fietsen bewonderd. Morgen gaan we naar het koele Kalgoorlie waar het dan maar 31° wordt in plaats van 36° in Perth.

De eerste tours

Zaterdag 18/2

Vandaag zijn we naar Mudaring Hills geweest en onderweg een traditionele Australian Coffee gehaald bij ‘Hungry Jacks'. Het viel niet eens tegen. Zowel Frank als ik hebben achter het stuur van Arie's auto gezeten om weer te wennen aan het verkeer en de wagen.

We hebben nu gezien waar het water voor Kalgoorlie vandaan komt en 's middags zijn we naar Kings Park geweest, een vast programmapunt als je in Perth bent. Helaas waren alle parkeerplaatsen gereserveerd voor concertbezoekers zodat we nu niet de mooiste punten konden zien. Wel een paar andere uitzichtpunten bezocht zodat we alvast een voorproefje hadden van Kings Park. Volgende week proberen we het nog wel een keer.

Reis en de eerste dag

Woensdag 15/2

Eindelijk gaat het dan gebeuren, we gaan richting Australië. Op schiphol worden we uitgezwaaid door Jan, Herman, Marja, Annelies, Nel en Judith. Alle leip heel soepel en na 6,5 uur vliegen kwamen we in Dubai aan, waar het midden in de nacht erg druk was met overstappers. We hebben een sapje gedronken voor 7 € per stuk. Ze daar verdienen dus niet alleen aan de olie.

Donderdag 16/2

Daarna richting Perth voor een vlucht van ca 11 uur. De verzorging aan boord was goed en het vliegtuig zat helemaal vol. Precies op tijd (17.30 hr) kwamen we aan op het vliegveld van Perth. Het duurde dan nog wel 50 minuten voordat we buiten stonden vanwege alle controles etc maar als een van de weinigen hoefden we niet eens de koffers open te doen. Arie en Riet stonden op ons te wachten en binnen een kwartier waren we thuis. Jennifer Mark en Samuel kwamen ook nog even langs, een kleinigheid gegeten,wat foto's bekeken en daarna naar bed

Vrijdag 17/2

Een beetje uitgeslapen en rustig opgestaan. We zijn met Arie even naar Belmont Forum geweest om wat geld te pinnen. Ik had nog wat Keniaas geld, maar dit was helaas te exotisch om hier te wisselen. De middag hebben we luierend doorgebracht en voor volgende week alvast een hotel in Kalgoorlie geregeld.

Aan het eind van de middag kwamen Frances en Phil met de kinderen nog even langs

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom opons reislog!

Er was door de familie gevraagd of we een dagboek zouden willen bijhouden zoals tegenwoordig iedereen dat doet op de PC. Dat gaan we dus maareens proberen. Uiteraard nogniet veel nieuws buiten het feit dat we woensdag 14/2 vertrekken richting Australie met Emirates

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!