frankenroel.reismee.nl

Kalgoorlietrip part 2

Woensdag 22/2

Nu gingen we alleen op stap in Kalgoorlie zonder de hulp van een ‘local'. Allereerst hebben we de Superpit tour gedaan. Met een bus ga je dan, voorzien van veiligheidsbril en een veiligheidshesje de mijn in. Voorwaarde is wel dat je dichte schoenen draagt, lange broek en lange mouwen hebt en dat bij 36 gr. Pfffffffffff. De tour was indrukwekkend. Je ziet van heel dichtbij de grote kiepwagens en de bus stopt ook bij de werkplaatsen. De bus wordt gereden door een ex-mijnwerker die ook alle regels kent en via de radio contact heeft waar hij op dat moment kan rijden. Op twee plaatsen konden we de bus uit. Ook de hebben we gigantische kogelmolens gezien waar de brokken steen verpulverd worden met stalen kogel van 7-8 kg (grote jeu de boules ballen). Van daar wordt het goud er met chemicaliën uit gehaald. Geschatte opbrengst 1 golfbal per truck van 225 ton steen.

Na afloop is Frank alvast op jacht gegaan naar souvenirs maar hier zeggen we verder niets over. Vanwege de medische achtergrond van veel familieleden zijn we op zoek gegaan naar de beroemde 'Flying Doctors' en hebben deze ook gevonden. We kregen een kleine privé rondleiding en hebben de video gezien. De serie bleek volgens de mevrouw van het museum toch redelijk ver van de werkelijkheid te staan. Verder bij Mary op de veranda gezeten en gegeten.

Morgen weer terug naar Perth en gaat de temperatuur naar 38 gr.

nel

Was vast heel leuk voor de technische broertjes. Wat zielig voor jullie, die 38 gr.